Monday 2 April 2012

senja yang sendu


selesai solat maghrib bersama ayah dan adik-adik.,aku mula atur doa meminta pada Dia diatas sana..didalam hati aku.,aku berdoa agar pintu hati ibu terbuka untuk menunaikan solat bersama-sama ayah.,aku dan adik-adik..berdoa agar ibu sedar akan kesilapan dan dosa dia terhadap ayah selama ini..didalam doa aku juga berharap agar mereka akan tetap bersatu hingga ke akhir hayat..berdoa agar mereka bahagia dan dimurahkan rezeki..

jauh disudut hati kecilku berbicara sendiri.,lihat lah tubuh ayah.,susuk tubuh yang dulunya tegap dan gagah menentang matahari.,kini mulai tatih dan nampak penat sekali..kerutan hampir terlihat diseluruh pelosok tubuhnya..jelas kelihatan wajah yang sangat penat dan risau..tetapi masih mempamirkan senyuman yang paling manis dan ikhlas..

tiba-tiba hatiku merasakan sendu yang teramat.,ku lihat senja yang berlabuh dan malam yang melepas layar.,kaku aku di sini bersama harapan terbakar..selesai ku kucup tangan tua ayah.,ayah menyuarakan soalan yang sangat menusuk hati kecil ku ini..

ayah : kakak..ayah nak tanye.,kakak nak ikut ayah atau ibu..?
aku : .....??

saat itu.,lidahku kelu..mataku berair..aku tunduk..saat itu aku hanya fikir yang doaku seakan-akan tidak dimakbulkan..air mata jernih mula mengalir di pipiku..tangan tua ayah menyapu taburan air jernih di pipiku sambil mengucup dahiku dan memeluk erat diriku..

ayah : kakak jangan nangis..ayah akan tetap bersama kakak..kakak anak ayah..selagi ayah mampu.,ayah akan sentiasa bahagiakan kakak walaupun nanti kakak tak tinggal dengan ayah lagi..ingat kakak..ayah sayang kakak dan adik-adik..semua anak ayah..kakak belajar rajin-rajin biar sempurna hidup..jangan hidup kais pagi makan pagi.,kais petang makan petang..
aku : kakak baca apa yang ibu tulis..kakak faham..kakak nak ayah dan ibu..kakak tak nak ayah dan ibu berpisah..kakak sayang ayah dan ibu..

dalam tangisan yang belum sudah.,aku melihatkan adikku yang masih kecil dan aku yakin dia tidak mengerti apa yang dibualkan dan apa yang dinangiskan oleh aku dah ayah..sedari tadi dia diatas riba ayah..aku lihat dia hanya merenung wajah tua ayah tanpa jemu dan mendengar perbualan aku dan ayah.,tanpa diduga secara tiba dia melarikan diri masuk ke dalam bilik lalu menyebamkan muka ke hamparan tilam usang lalu menangis..aku dan ayah terkedu..

'adik faham ke perbualan ini..?adik baru berumur 3 tahun..'
hati kecil ku tercuit dengan satu persoalan yang mungkin belum tiba waktu untuk dijawab..